Aceste explicatii (de la Dan) sunt binevenite si arata calitatile pe care le au amplifurile Ecler XP , inca un motiv de bucurie ca am ales aceasta marca
SPL Addict scrie:
Super-lucrat XPA7000, un amplificator profesional 100%, putere bruta, filtraj 12 x 8200uF etc...
Well, nu cred ca poate fi definita ca fiind chiar o putere "bruta" .
Mai curand, o putere controlabila, usor de tinut in frau.
As spune ca XPA-urile au chiar un control excelent, mult mai bun decat alte amplificatoare. Nu fac reclama, este verificabil in teste comparative.
Sa definesc termenul "control".
Intr-un program live, dinamica este mult mai mare decat atunci cand redam o inregistrare facuta in studio. Daca amplificatorul nu face un fel de management al puterii, varfurile ( peakurile ) se transforma in distorsiuni si se alege praful de sunet. Chiar daca ampliful are resurse de curent, varfurile transformate in distorsiuni se suprapun peste sunetul nedistorsionat sub forma de haraituri, pocnituri si/sau alte astfel de mizerii.
XPA-ul rezolva acest aspect, cu ajutorul unui limiter adaptiv in functie de caracteristicile programului muzical. In felul acesta suporta varfuri si de 10Vef pe intrare, fara sa distorsioneze. Chestia buna este ca limiterul nu isi face simtita prezenta, adica nu iti da senzatia de "pompare".
Etajul de management dezvoltat de Ecler este o conceptie originala , fiind diferit de banalele limitoare cu LDR.
Limitoarele cu LDR sunt "puturoase" si nu pot urmari schimbarile rapide de nivel. Mereu sunt in urma semnalului si mereu iti dau senzatia ca cineva se joaca la volum.
O alta problema apare in felul urmator.
Avem un semnal de 6Vvv pe intrare. Limiterul il "vede", intra in functiune si reduce nivelul semnalului pana la 1,4V.
Ok, dar tot se aude distorsionat.
Ce se intampla ?
Este simplu. Semnalul muzical nu este constant, la fel ca o sinusoida generata. Poate avea in partea pozitiva o amplitudine de 1V, iar pe partea negativa 5V.
Etajul cu LDR vede o tensiune compusa din suma celor doua alternante si reduce atat cat este setat. Dezechilibrul se pastreaza si se propaga mai departe. Odata trecut in etajul de putere, alternata supradimensionata se va transforma in distorsiune, chiar daca limiterul lucreaza.
Procesul este mult mai complicat, dar incerc sa explic simplificat, in asa fel incat sa intelega si cei care nu sunt pasionati de electronica. Electronistii sunt rugati sa nu dea cu stanci dupa mine.
Limitarea cu LDR se face global, fara sa tina cont de dezechilibrele inerente unui program dinamic.
Circuitele integrate transconductanta (LM13600) sunt ceva mai bune, dar nu pot lucra decat cu nivele relativ mici. Datorita acestui aspect, aceste limitatoare integrate sunt zgomotoase, adaugand un fasait destul de pronuntat.
De obicei, in concerte, sunetistii le dezactiveaza si nu vor sa auda de ele.
De exemplu, Cristi Minculescu face crize cand le aude
si chiar le aude de la prima ridicare a vocii. Tobosarii le detesta.
Un limiter "inteligent" intra in functiune doar atunci cand este cazul si actioneaza numai acolo unde este cazul. Sunt varfuri care dau stralucire muzicii. Este pacat ca aceste varfuri sa nu fie lasate nemodificate.
XPA-ul urmareste fiecare alternanta in parte, cu circuite independente de limitare, facute cu tranzistori si cu mai multe optocuploare (Vishay/Sharp K817P).
Puterea amplificatorului este mult mai mare decat cea specificata in cartea tehnica ( are cam 900 ~ 950w rms/4ohm daca se dezactiveaza circuitul de limitare ). Aceasta diferenta este lasata intentionat, pentru ca ampliful sa nu intre in clipping, si sa aiba rezerva de putere necesara reproducerii varfurilor.
Este acelasi lucru ca la o masina puternica. Nu folosesti intreaga putere, dar daca ai nevoie, ai de unde sa tragi.
Din cauza asta este alimentat la +/-114V si are 100.000uF pe filtraj.
Traful toroidal cred ca are mai mult de 2KVA.